Vinprovning år 2000


Vi är sex tjejer som bor i en liten by med ett hundra invånare. Vi har en och en halv mil till närmsta stad. Men upplever att vi bor mitt i metropolen för här är en levande by och man bryr sig om varandra.
År 2000 på byafesten kom diskussionen upp mellan några tjejer. Vi kanske ska träffas och prova vin. Jag blev tillfrågad om jag ville vara med och det ångrar jag inte.
Fast jag var tveksam till vin, rött tyckte jag var pest men jag hade smakat på vit vin och det gick att dricka, men jag tänkte jag kan nog lära mig. Vilken tur för idag tycker jag att ett glas vin till maten är riktigt gott.
Nu skulle vi bestämma hur vi startar upp med våra träffar och den ena tjejen som hade frågat mig tog första vinmötet. Vi hade satt upp regler fyra glas var och sedan fyra viner att prova och vatten med brödbitar till.
Det låter väl bra vatten och bröd med lite vin! Men sedan kommer ju maten till. Oj vilken fest i ett gott gäng med tjejer. Vi är idag emellan 76-53 år och har det underbart tillsammans.

Vi träffas hos varandra sex gånger ungefär på ett år. Idag dukar vi upp till fest och serverar tre olika viner som avsmakas och diskutteras.
Vinflaskorna är övertäckta av en strumpa så ingen kan fuska. Vi ska klara av vilka druvor som använts och från vilket land osv.
Här serveras ingen mat innan vi är klara med avsmakningen. Oj vad svårt det kan vara men efter mycket diskussioner brukar vi komma fram till rätt druva och land.
Vi provar alltid ett vin som är lite dyrare för att känna skillnaden. Men som sagt det är inte alltid det som smakar bäst.

Nu kommer vi till punkt två "maten" och den brukar bli en överaskning. Vinet är valt efter vad vi får att äta så nu ska vi prova hur det smakar till den tillagade maten. 
Vi har tre viner att prova och vilket är bäst. Vi brukar diskuttera och smaka från glas ett till tre när maten är serverad. Nu är man hungrig så det smakar ljuvligt med ett gott glas vin till den goda maten. Vi brukar vara överens om vilket vin som passar bäst.

Nu sjunger vi och äter gott under kvällen och diskutterar livet i stort och smått. Att sjunga är härligt för vi har en skönsjugande tjej i gruppen och hon har gjort stora ansträngningar att lära oss sångerna. Jag beundrar hennes tålamod, hon är äldst av oss och kan sångerna flyttande. Hon ger inte upp så vi kommer att lära oss alla. Nu planerar vi för vår tredje vinresa nästa höst.

Jag återkommer om resmålet.


Kommentarer
Postat av: Helen

Jag med!! :-) Ska bli kul och få komma och hälsa på er och krama om er! Ses snart! Kramar Helen

2007-11-01 @ 15:36:32
URL: http://hema.blogg.se
Postat av: Åsa

hejsan lotta! det va jätte kul och träffa dig igår =) tack för allt jag fick och jätte tack för salvan den va helt underbar.. nu kan jag amma utan att gråta här =) ha det bäst vi ses kram åsa

2007-11-07 @ 17:46:45
URL: http://vasaru.blogg.se
Postat av: Jessie

Nu var det bra längesen du skrev något! hehe.. Puss!

2007-11-14 @ 22:11:34
URL: http://nosstunk.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0