Nu har hösten kommit

Jag sitter vid köksbordet och tittar ut och det är trafik till fågelhuset. Jag njuter av att se alla fåglar som gästar oss. Jag har Nötväckan som sitter där nästan hela tiden. Det kommer  Blåmesar, Talgoxar, Gulsparvar och en och annan Skata som gör tappra försök att få tag i frön.

Men det som var utlovat för multiholken var att större fåglar ska inte komma åt maten (det stämmer). Nu väntar jag på att alla domherrar ska dyka upp för det är dom maffigaste fåglar jag vet. Hanen med sin röda färg och hans vackra fru något blek men en ljuvlig varelse.
Jag har beställt en foderlada till mitt lilla fågelhus som kommer inom kort. Det kan vara bra att ha två utfordringsplatser. Under tiden jag skriver detta kommer dom med min foderlada och den är helt ljuvlig.

Man utfordrar både jordnötter, talgbollar och solrosfrön under samma tak. Tala om godis till dom små fåglarna. Jag förstår hur dom skvallrar till varandra för det kommer fler och fler fåglar till utfodringsplatserna.

Men i väntan på min fågel domherren, har jag köpt in fyra handsnidade domherrar att dekorera med i mina fönsterlådor tillsammans med mossa, enris och trollhasselgrenar. Det blev riktigt fint när Linda hade lagt sin hand över blomlådorna. Sedan dekorera jag vid vår ytterdörr så det ser välkomnande ut med lite ljuslyktor. När detta är gjort då har hösten kommit på riktigt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0